DÅPSSTED OG DÅPSHANDLING                  
         
  Deltakelse i det kristne fellesskap går gjennom dåpen. Det var derfor naturlig at døpefonten var plassert ved inngangen i vest, slik vi ser det på bildene. Til venstre fra Gotland og til høyre fra misjonstiden i California (St. Barbara).    
         
                 
  Gjerne var det laget et lite dåpshus. Det kunne gjøre det litt lunere i en kald kirke. (Tjølling kirke, venstre).

Dåpsstedet kunne være markert også med en mer åpen konstruksjon (Dypvåg kirke, høyre).

På begynnelsen av 1800-tallet blir mange døpefonter flyttet frem i kirkerommet. Man mistet da symbolikken med dåpen ved inn-gangen.

           
                 
I Voss klager presten (1818) over dårlig plass ved inngangen. Han og fadderne er utsatt for trengsel av tilskuere og folk på vei ut. Bare et fåtall av menigheten kan se handlingen. Det blir mye snakk blant folk, slik at presten må anstrenge seg for at selv de nærmeststående kan høre hans røst. I 1820 fikk Voss kirken et annet dåpssted.

Ved at alle handlinger konsentreres i korområdet blir det er sterkere skille mellom skip og kor. Det blir også dårlig plass i koret. Derfor ser vi ofte at døpefonten er stuet til side og blir først tatt frem ved dåp. På bildet til høyre er døpefonten gjemt bak korskranken.

         
  Det er ønskelig at dåpen skjer i "menighetens midte", at den er synlig for menigheten. Men døpefonten bør også være synlig når det ikke er dåp. Den bør helst ha en fast plass på veien mellom inngangen og alteret. Se "Kirken som bygg og bilde" s.184-192.

Til høyre er døpefonten flyttet ut til krysset i korskirken. Det er en fin plass. Dersom sitteplassene mellom tverrgangen og koråpningen i tillegg kunne snus 90 grader mot midtaksen, ville vi få et kirkerom med langt større "spillerom".

       
I Rønvik kirke som er tegnet av arkitekt Reidar Berg, og vigslet i 1997, står døpefonten midt i rommet i et område som er markert med 4 søyler. Menigheten sitter rundt bordalteret i en halvsirkel, men har samtidig kontakt med døpefonten, selv om noen må snu seg litt. Det er plass til at en kiste med følge kan passere forbi døpefonten.

Når døpefonten står på/i veien ut av kirken, kan det benyttes som et stoppested ved vielse og begravelse. Å bruke vannet kan både stå symbol på fruktbarhet og en ny begynnelse.

         
               
                               
Dåp i Dalsbygda kirke, Os i Østerdalen                      
         
    Her forteller bildene hva som skjer. Døpefonten står ute i skipet og de fremste sitteplassene er vendt mot midtgangen.

Til sist er det besteforeldrenes tur. Og dåpsbarnet heter Maja.

   
                 
TILBAKE FORNYELSE